loading...
زعفران طاها
حمید بازدید : 97 جمعه 31 خرداد 1392 نظرات (0)

به اولين فروشگاه اينترنتي توليد كنندگان زعفران قاينات خوش آمديد

زعفران قاینات مرغوبترین زعفران استان خراسان می باشد که به دلیل 

کیفیت بالامشتری زیادی دارد ما در این فروشگاه اینترنتی قصد داریم

 برای اولین بار این زعفران مرغوب را عرضه کنیم

 

 

 

 

آخرین محصولات

قیمت زعفران دسته ۱۷۵۰۰۰ریال

قیمت زعفران پوشال۲۱۰۰۰۰ریال

قیمت زعفران سرگل۲۲۰۰۰۰ریال

 

 زعفران طاها  قائنات ( طلای سرخ قاینات )

خرید و فروش : زعفران - زرشک - آلو - بادام و ....

عرضه کننده محصولات قاین به تمام نقاط کشور

دفتر مرکزی : ایران - خراسان جنوبی - قاین – خیابا ن امام  ..زعفران طاها..

تلفن : 

 ۰۵۶۲۵۲۲۶۷۸۸              ۰۵۶۲۵۲۲۶۲۶۳

 

۰۹۱۵۱۶۲۵۴۲۶               ۰۹۱۵۸۶۰۲۴۲۶

 

مدیریت : طحان پور

 

حمید بازدید : 186 جمعه 31 خرداد 1392 نظرات (0)

 

 

 

 

زعفران طاها با توجه به محدوده جغرافیایی فعالیت خود،شهرستان قاینات (پایتخت زعفران جهان)،بهترین و با کیفیت ترین زعفران راتولیدوپس فراوری وپاکسازی ازناخالصی،به صورت فلّه ای یابسته بندی ،در سطح کشور بصورت کلی و جزئی به فروش میرساند.

بهترین زعفران جهان به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی خاص در شهرستان قاینات و نیز بهترین زعفران قاینات بدلیل وجود قناتی تاریخی که آب آن سرشار از مواد معدنی مفید میباشد . افتخار ما کیفیت زعفران قائنات است و ما نیز کیفیت را صادر میکنیم.

 

حمید بازدید : 43 جمعه 31 خرداد 1392 نظرات (0)

کشت و برداشت زعفران

کشت و برداشت زعفران زعفران از جمله گیاهانی است كه ازدیاد آن از طریق پیاز ( كُرم ) صورت می گیرد. به لحاظ این كه پس از كاشت اولیه مدت 7 – 10 سال متوالی محصول می دهد، مرحله كشت زعفران منحصراً در سال اول انجام می گیرد و طی سال های بعد تنها عملیات مربوط به مراحل داشت و برداشت زعفران اجرا می شود.خاك مساعد معمولاًَ شنی رسی بعلاوه مقداری كود حیوانی (2 تا 3 هفته قبل از كاشت 25 تا 30 تن در هكتار) می باشد.

تکثیر زعفران: تكثیر زعفران از طریق ایجاد پیازچه های جدید كه از پیاز مادر تولیــد می شود صورت می گیرد. پیاز زعفران در ماههای تابستان به صورت غیرفعال و راكد در زمین باقی می ماند و رشد دوباره خود را در حدود پایان تابستان شروع می نماید. بر طبق گزارشات موجود چندین نوع شناخته شده در كشورهای مختلف كشت می گردد.

کشت و برداشت زعفران برداشت زعفران: گل زعفران معمولاً در اواسط پاییز برداشت می شود و روش متداول برداشت آن دستی است. پس از نخستین آبیاری گیاه زعفران شروع به رشد می كند. در جنوب خراسان گلهای زعفران غالباً از اوائل آبان تا اوائل آذر ظاهر می شود و به محض پیداشدن اولین گلها در مزرعه، برداشت محصول آغاز می شود. زمان برداشت زعفران بستگی به شرایط محیطی و زراعی دارد. عملیات برداشت گل در یك مزرعه حداكثر 20 روز به طول می انجامد.
جابجایی و حمل و نقل زعفران: در هنگام جابجایی و حمل و نقل گل زعفران بایستی موارد زیر را رعایت نمود.

جابجایی گل زعفران باید به گونه ای باشد كه گل ها از صدمه مكانیكی و آلودگی های محیط حفظ شوند.

از انباشتگی بیش از اندازه و فشرده شدن گل در هنگام جابجایی و ترابری جلوگیری شود.

ظروف حمل گل باید به صورتی روی هم قرار گیرد تا از واردشدن صدمه مكانیكی به گل جلوگیری شود.

در صورت طولانی بودن زمان حمل و نقل، جهت مصونیت گل در برابر نور و آلودگی ، از پوشش مناسب بر روی گلها استفاده شود.


جدا سازیجداسازی هرچه سریعتر زعفران در بهبود كیفیت محصول تولیدی موثر است و بهترین دما برای نگهداری كلاله ها در فاصله زمانی جداسازی تا خشك كردن، دمای یخچال می باشد.

خشک کردن: زعفران تازه را برای نگهداری طولانی تر باید خشك نمود. روش خشك كردن تعیین كننده كیفیت و ارزش نهایی زعفران می باشد. عطر خاص زعفران در هنگام خشك كردن در اثر هیدرولیزشدن تركیبات پیكروكروسین ( عامل طعم زعفران ) و آزاد كردن سافرانال (عامل عطر زعفران) تولید می گردد.

روش سنتی ایرانی، مستلزم خشك كردن زعفران در سایه و یا اتاق گرم و خشك برای حدود 8 تا 12 روز می باشد. در این روش امكان رشد و تكثیر میكروارگانیزم ها و افزایش آلودگی و همچنین كاهش قدرت رنگدهی در اثر فعالیت آنزیم ها، بدلیل طولانی بودن زمان خشك كردن، وجود دارد.

روش اسپانیایی، زعفران بر روی الكی با شبكه توری ابریشمی و تحت دمای متوسطی حدود C° 50 - 60 برای مدت 30 تا 60 دقیقه حرارت غیر مستقیم قرار داده می شود. در این روش رنگ بیشتری نسبت بروش سنتی ایرانی و یا خشك كردن در هوای آزاد، ظاهر می شود و احتمال آلودگی قارچی محدود می گردد.


زعفران بصورتهای مختلفی دربازار ارائه می گردد:

زعفران سرگل

زعفران دسته

زعفران پوشالی

پودر زعفران


نگهداری زعفران: پس از خشك كردن و سرد نمودن، زعفران را داخل ظروف مناسب قرار می دهند. زعفران ممكن است در ظروف شیشه ای، پاكتهای پلی اتیلنی (L.D)، قوطی های پلی اتیلنی (H.D) و یا پاكتهای آلومینیومی لایه دار بسته بندی شود. زعفران باید پس از بسته بندی برای جلوگیری از فشرده شدن داخل كارتن قرار گیرد و هنگام ترابری در جعبه های چوبی یا فلزی گذاشته شود.

حمید بازدید : 59 جمعه 31 خرداد 1392 نظرات (0)
زعفران زعفران از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است‌. از مهم‌ترین خواص دارویی زعفران که از قدیم‌الایام مورداستفاده قرار می‌گرفته، درمان افسردگی است‌.
از جمله خواص دارویی زعفران ،خوردن چای زعفران باعث هضم غذا می‌شود‌؛
  • اثر مسکن درد دارد؛
  • قاعده‌آور است‌؛
  • باعث تحریک اعصاب می‌شود؛
  • زعفران خون‌ساز است و گردش خون را آسان می‌سازد ؛
  • مصرف زعفران خونریزی‌های بعد از زایمان را از بین می‌برد‌؛
  • قوای جنسی را تقویت می‌کند‌؛
  • از جمله دیگر خواص دارویی زعفران اینكه می تواند کبد را تصفیه و قوی می‌سازد‌؛
  • سرفه را رفع و اثر مفید روی درمان برونشیت دارد؛
  • کلیه و مثانه را پاک می‌کند؛
  • آرام بخش و خواب آور است‌؛
  • زعفران ضد‌تشنج است‌؛
  • گاز معده را برطرف می‌کند
  • ادرار‌آور است‌؛
  • از جمله دیگر خواص دارویی زعفران روشن‌ كردن پوست رخساره است؛
  • تقویت حافظه و یادگیری؛
  • از جمله دیگر خواص دارویی زعفران کاهش فشارخون است؛
  • کاهش چربی خون؛
  • درمان آسم
  • از جمله دیگر خواص دارویی زعفران رفع نفخ شکم است.
  • زعفران در درمان حالات تشنجی و درد دندان موثر است و به صورت دم كرده 5/0 تا 2 گرم در لیتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛
  • به دلیل داشتن آنتی اکسیدان به عنوان توان بخش قلب و پیشگیری‌کننده از بیماری‌های قلبی و سرطان نیز مطرح است؛
  • زعفران مانع گسترش سرطان سینه؛


زعفران نه تنها عوارض رنگ‌دهنده‌های مصنوعی همچون حساسیت‌زایی را ندارد، بلکه حاوی ویتامین‌های B6، B2، B1، ویتامین C و دیگر مواد مغذی مورد‌نیاز بدن است و اگر بالاخره می‌خواهید همیشه شاد و خندان باشید؛ زعفران بخورید‌.

فرمول قدیمی زعفران برای تنظیم عادت ماهانه خانم‌ها و بازکردن قاعدگی سال‌ها است که به کار می‌رود و اثر بسیار مفیدی دارد.

  • تارتارات آهن و پتاسیم 5/0 گرم
  • گرد زعفران 5/0 گرم
  • پودر دارچین 2 گرم

از این مخلوط چهار بار در روز استفاده کنید‌.

گرد زعفران‌: زعفران را در فر با حرارت 25 درجه سانتیگراد خشک کرده و سپس آسیاب کنید و از الک خیلی ریز رد کنید تا گرد نرمی بدست آید‌.

مضرات:
چون زعفران بر روی سیستم تولید مثل اثر دارد بنابراین زنان حامله باید از خوردن آن احتراز کنند؛ چرا که ممکن است باعث سقط جنین ‌شود‌. خوردن زیاد زعفران برای کلیه‌ها مضر است‌. اشتها را کم می‌کند و ایجاد سردرد می‌کند و باعث اختلال حواس می‌شود‌. زعفران را باید در شیشه‌های دربسته و دور از نور نگهداری کرد زیرا عطر و رنگ خود را در اثر نور از دست می‌دهد‌.

ایسنا در این خصوص می‌نویسد: زعفران در صورتی شادی آور، آرامش بخش و دارای خاصیت درمانی است که در حد متعادل استفاده شود. «مینا کریمی»، کارشناس تغذیه با بیان این مطلب می‌گوید: مصرف سه گرم زعفران را در ماه برای هر فرد مناسب است و استفاده بیش از پنج گرم زعفران در یک وعده غذایی‌، عوارضی همچون سرگیجه، کاهش تعداد ضربان قلب و احساس تهوع در پی دارد؛ همچنین، این میزان زعفران در دوران بارداری احتمال سقط جنین را افزایش می دهد .

حمید بازدید : 44 جمعه 31 خرداد 1392 نظرات (0)

طریقه مصرف زعفران

 بهترین شیوه برای استفاده از زعفران ، دم كردن آن است.برای تهیه و دم کردن زعفران ابتدا کمی از آنرا داخل یه هاون کوچک ( درمناطق مرطوب با کمی شکر یا یک حبه قند) بسایید و ...سپس یک قاشق چای خوری از آن را با نصف استکان آب جوش مخلوط کنید و کمی بگذارید دم بکشد و پر رنگ شود.

نکته: برای دم کردن زعفران بهترین گزینه "قابلمه روحی " کوچك است . روی پلوها داخل قابلمه برنج می شود گذاشت و جسمش با بخار برنج کاملا داغ می شود و زعفران کاملا رنگ باز میکند ...

نکته: هرچه آب ، جوش تر باشد و هرچه زعفران بیشتر پودر بشود ( نرم تر شود ) رنگ بیشتری پس میدهد .
گاهی مقدار بیشتری زعفران باعث بهتر شدن رنگ آن میشود ... این محلول زعفران را می شود داخل شیشه در بسته درون یخچال تا یکهفته نگهداری کرد ... ولی بیش از یک هفته لزج می شود . زعفران را بهتر است که در موقع استفاده پودر کنید تا عطرش محفوظ بماند


حمید بازدید : 31 جمعه 31 خرداد 1392 نظرات (0)

تشخیص زعفران اصل

زعفران اصل زعفران خالص وقتی روی سطح آب گرم یا ولرم پخش شود فورا به شکل مشخصی که قابل شناسایی از پرچم های زعفران یا قطعات کوچک گل گلرنگ و گل همیشه بهار است در میاید.

یکی از موارد تقلب در زعفران استفاده از رنگهای شیمیایی و مصنوعی جهت رنگ کردن زعفران است که استفاده از آنها در صنعت زعفران غیر مجاز می باشد. معمول ترین این رنگها شامل: تارترازین، Orange II، آمارانت، سانست یلو، Ponceau 4R، کینولئین یلو می باشد.
یکی دیگر از تقلبات زعفران اعمال کم فروشی در وزن زعفران است. از موارد دیگر تقلبات زعفران می توان اضافه نمودن نمک و شکر به زعفران را نام برد که جهت افزایش جرم آن صورت می گیرد.
یکی از راههای تشخیص زعفران مزه کردن آن است که باید دارای طعم تلخ باشد ولی اگر طعم آن شیرین یا شور باشد یعنی به آن نوعی نمک یا شکر اضافه کرده اند که منشاء قلیائیت دارند.

در مجموع کسانیکه این محصولات تقلبی را می فروشند، بسته بندی آنها فاقد مشخصات کامل و صحیح تولید کننده می باشد که در صفحه
نکات رنگ و بسته بندی زعفران کاملا توضیح داده شده است.

بر طبق استاندارد ملی، موارد ذیل نباید در زعفران مرغوب دیده شود
  • موارد فیزیکی نامطلوب که عبارتند از: وجود نخ، ریگ و شن، حشرات و کنه های زنده یا مرده، قارچ و کپک که با چشم غیر مسلح دیده شود و نیز وجود الودگی جوندگان و پرندگان.
  • موارد نامناسب شیمیایی که عبارتند از: رطوبت بالا، خاکستر كل، خاکستر نامحلول در اسید عصاره محلول در آب سرد، تلخی، سافرانال، قدرت رنگی، ازت تام، فیبر خام، جرم مواد خارجی، جرم بقایای گل.
حمید بازدید : 24 جمعه 31 خرداد 1392 نظرات (0)

انواع زعفران

انواع زعفران در ایران معمولاً زعفران تولیدی به چند شكل تقسیم بندی می شود. یكی از اصطلاحاتی كه از دیرباز در این زمینه مورد استفاده قرار می گرفته زعفران دخترپیچ است. این نوع زعفران شامل قسمت كلاله و خامه، (قسمت سرخ و قسمت سفید یا زردرنگ زعفران) می باشد كه در فارسی به آن زعفران دسته‌ای و در اصطلاح استاندارد ایران رشته ای درجه 4 نیز گفته می‌شود، و در خارج از كشور آن را به عنوان زعفران Bunch (دسته ای) یا Red & White(سرخ و سفید) می شناسند. در واقع قسمت قرمز دراین نوع زعفران بایدبین 75-70% باشد و قسمت ریشه یا كنج آن حدود30-25% است.

از نامهای جدیدتری كه بعداً مرسوم شد، زعفران سرگل یا به اصطلاح عامیانه زعفران سرقلم ودر اصطلاح استاندارد ایران رشته ای بریده می باشد كه از زعفران دسته ای تولیدگردید، بدین نحو كه قسمتهای زرد آن رابا قیچی كردن وسپس با استفاده از روش الكتریسیته ساكن جدا نمودند و زعفرانی تمیزتر و كاملاً قرمز به دست آوردند كه در زبان انگلیسی به آن All-Red (كاملا سرخ) گویند و مشابه زعفرانی است كه كوپه Coupé (قطع شده یا بریده)خوانده می شود. بعدها زعفرانهایی را كه برای تهیه آنها مستقیماً قسمت قرمز(تنها شامل مقدار بسیار كمی از زردی) را از گل جدا می‌كنند پوشالی نامیدند، شاید به این دلیل كه این نوع یك حالت حجیم و پوشال مانند پیدا می‌كند، كه البته پایگاه معتقداست این اسم مناسبی نیست و باید نام بهتری برای این نوع زعفران انتخاب شود این نوع زعفران در استاندارد ایران به نام زعفران رشته ای موسوم است هر كدام از این زعفرانها ممكن است درجه یك یا دو و مرغوب یا نامرغوب باشند و هیچیك را نمی توان به دیگری ترجیح داد. آنچه كه مسلم است قدرت رنگدهی ( میزان كروسین ) و كیفیت زعفران دسته به مراتب پایین تر از انواع دیگر زعفران است، همینطور از نظر روش خشك كردن چون با تاخیر خشك می شود و در واقع بخشی از قدرت رنگدهیش را در طول فرآیند خشك كردن از دست می دهد كیفیت پایین تری دارد.

برخلاف نتایج بررسیهای علمی و آنالیزهای انجام شده برخی تصور می كنند زعفران دسته‌ای و حتی ریشه یا كنج دارای عطر بیشتری است. این كاملاً اشتباه است، زیرا منشا مواد موثره زعفران (كروسین، پیكرو كروسین و سافرانال) مخصوصاً كروسین در قسمت كلاله آن است و مواد مذكور در اثر حركت در بافت گیاهی از كلاله به آنجا انتقال پیدا كرده اند، خود زردی(كنج) نه تنها دارای مقدار قابل توجهی از آنها نیست(در مقایسه باكلاله) بلكه كروسین موجود در آن صفر است. از نظر عطر نیز تنها به این علت كه به سبب نوع بافت گیاهیش امكان جذب رطوبت بیشتری از كلاله دارد، معطرتر به‌نظر می‌رسد.

وقتی زعفران سرگل را از زعفران دسته‌ای جدا می‌كنیم، قسمت ریشه یا سفید كه در فارسی به آن كنج یا سفید زعفران و در اروپا به آن white (سفید) یا style (خامه)گفته می‌شود،جدا می‌شود و در واقع نمی توانیم آن را زعفران تلقی كنیم. این ماده كنج زعفران نامیده می شود و تعریف زعفران را شامل آن نمی‌دانیم.

حمید بازدید : 31 جمعه 31 خرداد 1392 نظرات (0)

گیاه شناسی زعفران

گیاه زعفران اندامهای مختلف گیاه زعفران
زعفران با نام علمی (.Crocus Sativus L) از خانواده زنبقیان (Iridaceae) گیاهی علفی، چند ساله، بدون ساقه و پیازدار است. پیاز زعفران از نوع توپر و تقریبا كروی شكل با قطر 3 تا 5 سانتی متر و پوششی قهوه ای رنگ می باشد كه در زیر خاك قرار می گیرد. هر پیاز 6تا 9 برگ باریك، نظیر برگ علفهای چمنی تولید می نماید.

ریشه های زعفران ازنوع افشان هستند كه از قــاعده پیازها و از روی دایــره محیطی آن می رویند. گل زعفران اولین اندامی است كه در اوایل پاییز ظاهر می شود. در سال اول كشت، به علت ضعف پیازهای زعفران و عدم استقرار كامل آنها در خاك و كشت عمقی، جوانه های گل زعفران توان كافی برای رویش ندارند و حتی برگها در سال اول دیرتر از معمول ظاهر می شوند.

گیاه زعفران پوشش گل زعفران از سه كاسبرگ و سه گلبرگ همرنگ بنفش تشكیل می شود، به طوریكه تشخیص كاسبرگها از گلبرگها مشكل می باشد. تعداد پرچمها سه و طول میله پرچم دو برابر بساك است. بساك زعفران زرد رنگ می باشد. مادگی در مركز گل زعفران قرار گرفته و دارای یك تخمدان است و از قسمت تخمدان خامه باریكی خارج می گردد. خامه طویل و كشیده بوده به رنگ زردكمرنگ است كه به یك كلاله شفاف قرمز نارنجی سه شاخه ای به طول3-2 سانتی متر ختم می شود. سه كلاله همراه با خامه پس از خشك كردن، زعفران تجارتی را تشكیل می دهند.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 20
  • بازدید سال : 30
  • بازدید کلی : 1,783